Sv. Jan Křtitel,
1629
Claude Mellan
(1598-1688) - mědiryt, 365x270
|
Princip
mědirytu spočívá ve vyrytí kresby ocelovými rýtky do hladkého povrchu
měděné desky. Do takto vzniklých prohloubenin se zatírá tisková barva,
kterou pak při tisku za velkého tlaku přebírá papír.
Vývoj
mědirytu
Technika lineární
rytiny v mědi je nejstarší metoda tisku z hloubky. Jejím bezprostředním
předchůdcem byla technika zvaná niello, jíž italští kovorytci první
poloviny 15. století prováděli ozdobné práce ve zlatě, stříbře
a jiných kovech. Zkušební a archívní otisky, jež z těchto rytin
pořizovali, jsou dnes velkou zvláštností. Florentský zlatník Tommaso
Finiguerra byl první, kdo dal podnět k využití niellové techniky
k rozmnožování kresby (rytina Korunování Panny Marie pochází z
roku
I452). Na jeho zkušenosti navázal další florentský sochař a zlatník
Antonio Pollaiuolo. Podstatným mezníkem ve vývoji italského mědirytu
;e pak pi-edevším tvorba padovského malíře, sochaře a rytce Andrey
Mantegni.
Druhým velkým centrem, kde se vyvíjela technika mědirytu nezávisle
na práci italských mistrů, bylo Německo. Již mezi lety 1410-1430 působil
v Horním Porýní takzvaný Mistr hracích karet a o něco později jeho
žák, Mistr E S a další anonymavé. Z této oblast] pochází i první datovaný
rnědii°yt, Bičování Krista z roku 1446.
Prvním velkým neanonymním mistrem mědirytu byL Martin Schorigauer,
působící v době, kdy již do Německa začaly pronikat vlivy italské renesance.
Výrazové přednosti jemného mědirytu před hrubším dřevořezem získaly
pro práci v této technice řadu význačných umělců. Jako v tolika dalších
technikách, i zde stojí na předním místě tvorba Albrechta Diirera.
Koncem 16. a začátkem 17. století se obliba mědirytu rychle rozšířila
do ostatních zemí, zejména do Nizozemí a do Francie. Mnozí mědirytci
se specializovali na reprodukování děl slavných malířů, s naprostou
věrností a ve virtuózním podání. Zasloužili se tak značnou mérou o
jejich popularizaci. Kolem malířské školy Rubensovy se scskupil kolektiv
mědirytců, v němž vynikl např. Boetius Bolswert nebo Paul Pontius,
zakladatel proslulé rytecké školy vlámské. Řada znamenitých mistrů
rydla našla uplatnění při panovnických dvorech; pro císaře Rudolfa
II. pracoval antverpskY rytec Egidius Sadeler, v Paříži slavila úspěchy
dvorská podobizna zásluhou rytců Clauda Mellana, Roberta Nanteuilla
a Antverpana Gerarda Edelincka, prvního rytce Ludvíka XIV.
Ačkoliv byla ušlechtilá
a náročná technika mědirytu ponenáhlu obohacována o nové postupy, začal
zájem o její klasickou podobu pomalu upadat Umělci stále častěji dávali
přednost technice leptu, umožňující práci rychlejší, snazší a malebnější.
V dnešní době se s mědirytem setkáváme v ateliérech grafiků vehni sporadicky.
Většinou slouží k provedení jednoduché konturové kresby s doprovodem
šrafur, a zdaleka nedisponuje důmyslnou kaligrafií modelujících linií,
jak tomu bylo v době jejího největšího rozmachu. |