Hra pro 122 osob (1970)
Jiří Anderle
|
Technika
suché jehly není nic jiného, než jeden typ
lineární
rytiny, a to rytiny, která se neprovádí rydly, nýbrž
ocelovou.
jehlou přímo do hladkého povrchu měděné,
případně zinkové
desky (jedná se o suchý proces bez použití
kyseliny).
Poprvé se s touto technikou setkáváme již v 15.
století
u ano
nyma zvaného
Mistr rukopisu Wolfegger Hausbuch,
dříve též Mistr Amsterodamského kabinetu
(kolem roku
1480);
význačných výsledků bylo však technikou suché
jehly
dosaženo teprve v dílech Albrechta Diirera a zejména
Rembrandta van Rijn.
V novější době se zabýval suchou
jehlou značný počet umělců, kteří oceňovali
její technickou
nenáročnost a přitom nezaměnitelnou kvalitu výrazu. Patří
mezi ně např. AugusteRodin, Edvard Munch, Pierre Bonnard,
Max Beckmann,
Pablo Picasso, Marc Chagall, Lovis Corinth,
Jacques Villon a další.
Kresbu suché jehly ztvárňujeme ostrou rycí jehlou,
nejčastěji
zasazenou
v dřevěném držátku; držíme ji stejným
způsobem
jako tužku. Hloubka rýh,
které takto vedeme
v kovu, je
přímo úměrná tlaku vyvíjenému na jehlu
a ostrosti
jejího
hrotu.
Po obou stranách vrypu se současně vytlačuje
kov
v podobě jakéhosi hřebínku (grátku). Tento vystupující
drsný hřebínek
kovu neodstraňujeme jako při mědirytu,
ale
naopak ho využíváme jako,
typického prvku. Při vybarvo-
vání rytin totiž zadržuje měditiskovou barvu
na okrajích čar
a tam často kreslí více nežli barva obsažená v prohlubeninách.
V hustých spletích čar pak vznikají spojité závoje
barvy
i na
úrovni
povrchu desky. Vyrytá kresba vychází tedy v tisku
měkce, bez ostrého
ohraničení, a dostává se jí tím nenapodo-
bitelného sametového vzhledu.
V
průběhu práce se občas
přesvědčujeme o stavu kresby tím,
že ji zatřeme
černí a lojem.
Opravy přetmavených částí rytiny
provádíme škrabkou, jíž
snižujeme grátek na patřičnou míru,
hladítkem zahladíme
slabší
linie.
Málo výrazné čáry nebo
plochy proryjeme znovu jehlou.
Namísto jehlou můžeme kresbu provést i diamantem
zasa-
zeným v dřevěné násadce. Suchá jehla je sice technika převá-
žně lineární,
nevylučuje
se
však možnost obohatit ji zajímavou
k°esbou jiných nástrojů, jako např.
kulatými pilníky, hrubšími
brousky apod. Větší plochy můžeme zatónovat
hrubým smirko-
vým papírem. Vhodně se dá suchá jehla kombinovat též s kre-
jónovou
manýrou použitou mechanickým způsobem; doplňky
provedené ruletou či moletou
ji tak obohatí o množství
jemných valérů.
Tisk suché jehly by měl v celkovém nákladu
provést autor
sám. Citlivým zatíráním barvy, jejím roznášením po neprokre-
slené
ploše
a vybíráním
světel lze více než u ostatních technik
ovlivnit konečný ráz otisku.
Podstatná je přitom též skutečnost,
že grátek se při zatírání barvy a
vysokém tlaku tisku rychle
snižuje a otisky ztrácejí na sytosti. Tím
je omezen i celkový
náklad suché jehly, který by měl končit zhruba u
třiceti otisků.
Při větších nákladech je nutno dát desku galvanicky poocelit,
ale ani tak se její odolnost příliš nezvýší. Ze sběratelského
hlediska
jsou tedy více ceněny otisky s nízkým pořadovým
číslem tisku.
|